tirsdag den 24. november 2015

Teambuilding-kurser

I dag havde jeg en snak med en gammel bekendt, og samtalen faldt bl.a. på teambuilding. Ligesom jeg, har han også været på adskillige teambuilding-kurser i årenes løb. Du ved, den slags kurser hvor en eller anden smart fyr står og lukker en masse øregas ud. Det sjove er, at jeg har aldrig mødt nogen, som har haft noget positivt udbytte af den slags kurser - altså bortset fra ham den smarte fyr som typisk scorer et fyrsteligt honorar for at stå og remse nogle floskler af.

Vores samtale i dag kom hurtigt til at handle om flosklerne, altså den slags almindeligheder som vi begge har hørt på teambuilding-kurser, og undret os over, hvordan fyren kunne holde masken mens han stod og præsenterede det, som var der tale om genial nytænkning.

Der er selvfølgelig klassikkerne, som vi alle kender: "En kæde er aldrig stærkere end det svageste led". (Den sætning har jeg set, og hørt, en højt betalt mand stå og lire af, hvorefter han stod og kiggede rundt på forsamlingen med et udtryk der sagde, "Der fik I virkelig noget at tænke over!"). En anden klassiker er udsagnet om, at "Hvis du ikke er i udvikling, så er du i afvikling". Ja, gab! Sikkert lidt om snakken, men hold op, hvor er det trivielt at høre på. Man får næsten lyst til at spørge fyren, om han selv synes, at valget af netop den sætning tyder på, at han selv er i udvikling - men det gør man naturligvis ikke. Man holder masken! Præcis ligesom den smarte fyr holder masken, og præcis som ens chef holder masken, mens vedkommende ved selvsyn kan konstatere, hvilke ligegyldigheder virksomhedens penge bliver brugt på. Alle holder masken. Sådan er gamet. Punktum.

En af mine favoritter, hvis det da er det rigtige udtryk - jeg mener, et af de mest ligegyldige, ukonstruktive, tomme udsagn jeg har hørt på den slags kurser var den her: "Vi skal ikke slå 100 slag mere med hammeren, vi skal blot slå nogle bedre slag". Nå, sådan! Genialt! Vi havde slet ikke regnet ud, at det har noget at sige, hvordan vi griber opgaverne an. Tak! Nu kommer det hele til at glide meget bedre!

Og à propos 'glide', så har jeg også hørt denne her fra en af de der teambuilding-gutter: "Vi skal være mentalt olierede, så det hele glider bedre, når vi skal løse dagens opgaver". Hvad mener du? Mentalt olieret! Jeg tror jeg sad med åben mund flere minutter efter, da jeg hørte det. Hvordan finder man på at sige sådan noget?

Her er en anden, som vistnok kom fra den samme fyr: "Det er ikke nok, at vi gør vores bedste - vi skal gøre dét der skal til!". Nå, ok.

Ud over flosklerne, så har sådan nogle gutter også deres eget sprog. Bl.a. kaldes 'problemer' for 'udfordringer'. For et par årtier siden, kaldte den slags fyre det for 'opgaver', men det lader til, at de nu til dags enes om at 'udfordringer' er det rigtige ord. Engelske ord er også populære i de kredse, f.eks. hører man dem ofte bruge ord som 'benchmark' eller 'performance', og de foretrækker også selv en engelsksproget stillingsbetegnelse som 'coach' eller 'consultant' fremfor 'træner' eller 'konsulent'. Et af de få danske ord, de elsker, er ordet 'facilitere'. Jeg hørte engang en fyr sige det i omegnen af 10 gange indenfor 5 minutter, så glad var han for ordet.

Derudover er der øvelserne - teambuilding-øvelser! Du har sikkert selv prøvet nogle af dem. Jeg husker bl.a. - nej, jeg må hellere stoppe her, for hvis jeg først kommer ind på, hvad har deltaget i af tåbelige teambuilding-øvelser, teambuilding-lege og teambuilding-opgaver, så bliver det her, det længste indlæg jeg nogensinde har skrevet, og så meget opmærksomhed fortjener de øvelser, lege og opgaver ikke.

Jeg oplevede engang en af de der smarte teambuilding-drenge, som indledte dagen med at sige, at når vi gik hjem om eftermiddagen, ville vi være meget trætte, fordi der ville være meget at tænke over i løbet af dagen. Han havde fuldstændig ret! Hele dagen sad jeg og tænkte over, hvordan han dog kunne få sig selv til at stå og lukke så meget øregas ud. Jeg tænkte også over, hvordan han kunne holde masken, hvor mange lækre bøffer mine kolleger og jeg kunne have spist for hans honorar, hvornår han dog var færdig samt en hel masse andre ting - alt i mens jeg sad og så alvorlig ud, og lod som om, der virkelig var meget interessant stof til eftertanke. Det samme gjorde mine kolleger, og det ville undre mig, hvis ikke også min chef tænkte nogenlunde det samme bag den ellers alvorlige facade. Min hjerne kørte på højtryk, indtil jeg nåede et punkt, hvor alle de smarte ord begyndte at flyde sammen og derefter flyde ud af mit hoved som efterfølgende var helt tomt. Jeg var helt udkørt, da dagen endelig var slut. Bagefter vaklede jeg et lille stykke ned ad gaden, fandt en bænk og sad i lang tid og stirrede tomt ud i luften, inden jeg endelig kunne samle mig om at komme hjem.

Men hvorfor finder den slags kurser i teambuilding så sted? Mit gæt er, at det er ledelsens måde at 'vaske hænder på'. Så har de jo gjort noget, for at vi skal blive mere effektive, få bedre trivsel, blive gladere eller hvad der nu måtte være målet. Så har ledelsen gjort sit, så eventuelle problemer, må være andres skyld eller ansvar. Jeg ved det ikke, men det er mit gæt.

Heldigvis har mine kolleger og jeg efterhånden fået overbevist vores chef om, at den bedste form for teambuilding - ifølge os - indkluderer god mad i hyggelige omgivelser - og at det bestemt ikke inkluderer smarte fyre der lirer floskler af, til folk er ved at segne. Det samme princip gælder i øvrigt med parterapi. Jeg kender en form for parterapi som altid har virket hurtigt og effektivt, nemlig en forlænget weekend til en af Europas storbyer som f.eks. Paris, London eller Prag. For når mennesker skal fungere godt sammen, kræver det såmænd ikke andet, end at vi foretager os noget hyggeligt sammen, så kommer resten af sig selv.

Nå, jeg kan godt selv se, at det her ikke blev Verdens mest positive indlæg - i hvert fald ikke det hele, men jeg er kun et menneske, så nu fik du det. Hvis du skulle høre til dem som elsker teambuilding og synes det er fornuftigt, konstruktivt eller lignende, så håber jeg ikke, du tager min holdning til emnet ilde op, og jeg håber lige så meget, at du fortsætter med at nyde dine teambuilding-kurser - hvad enten du er instruktør eller deltager. Men mest af alt håber jeg, at du trods alt får en rigtig god dag! :-)

1 kommentar:

  1. Tak for din ærlige mening om teambuilding og coaches. Det bedste ord man kan bruge om det er øregas.
    Måske er man bare nået den alder hvor man har hørt det hele før og bliver lidt træt.
    Men du må også have en god dag 😊

    SvarSlet