tirsdag den 1. april 2014

Kurs mod fjerne kyster - Beha Erichsen på eventyr

Har netop set en af udsendelserne i rækken "Kurs mod fjerne kyster" med Mikkel Beha Erichsen, hans kone Marian og sønnerne Alfred, Theis og Emil, hvor de to sidstnævnte har fået lov til at låne forældrenes sejlbåd til at sejle Jorden rundt. Forældrene er med på en del af rejsen, og Mikkel Behas måde at fortælle på er med til at gøre udsendelserne virkelig medrivende.

Jeg tror ikke, at jeg er den eneste som begynder at drømme om at sejle Jorden rundt efter at have set familien Beha Erichsen erobre verdenshavene. Mikkel Beha Erichsens far er den kendte jordomsejler Troels Kløvedal som de sidste mange år har sejlet verdenshavene tynde i jagten på oplevelser, og Mikkel har været med på mange togter i sin barndom. På den måde kan man sige, at han er vokset op med det og måske derfor ikke er så bange for det, som mange andre ville være. For hvad gør man, når noget på båden pludselig går i stykker, og man aldrig tidligere har stået i den situation?

Sandheden kan selvfølgelig være, at man i sådan en situation er lige slemt stedt, uanset om man har mange års sejlerfaring eller ej. Faktisk er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt det bare er mig der ubevidst bruger min manglende erfaring på havet som undskyldning overfor mig selv for ikke at gøre som Kløvedal og Beha Erichsen, og at det snarere handler om, at jeg slet ikke tør kaste mig ud i så stort et projekt, sejlerfaring eller ej.

Opgive mit gode faste job og stå til søs. Det ville være en stor beslutning at tage, og det ville kræve masser af mod. Og så er det trods alt nemmere at bilde mig selv ind, at det grundet min manglende sejlerfaring ville være en dårlig idé. Så er det nemmere at læne mig tilbage og følge med på TV, når Mikkel Beha Erichsen og hans familie drager på eventyr.


1 kommentar:

  1. Drømme er rare at ha .. men at leve drømmen er noget andet ... men ja du har helt ret i det men du kan jo tage med på korte og længere togter søg evt på http://www.ftlf.dk/ der kan du blive medlem og søge om ture på skibe som lever drømmen .. hvilket jeg selv vil gøre om ca. 1 år

    SvarSlet